2024. október 18. (péntek) 20:21

1894: az ős-rally verseny

Napjainkban is divatos a Forma 1-es cirkusz és a rally futamoknak is komoly rajongótábora van – a környezetvédők bánatára… Sokan nem is gondolnák, hogy a motorizált, négykerekű száguldás szeretete a 19. század végéig nyúlik vissza, hiszen 130 esztendeje hirdették meg a „Le Petit Journal“ a világ legelső autóversenyét. A francia lap megbízhatósági tesztnek szánta a poros viadalt.
Ki sejtette akkor, hogy egy új technikai sportág született – röviddel a modernkori olimpiák divatja előtt. A még nagyon friss találmánynak számító, paripamentes kocsinak becézett, néhány lóerős járművek 1894 júliusában álltak rajthoz a Szajna partján. Párizsból Rouenba kellett eljutnia a bő kéttucat ős-autónak. A 126 kilométeres távon – így a krónikák – gróf Albert Émile de Dion járgánya bizonyult a legfürgébbnek. A két tonnás, 20 lovas gépkocsi bátor sofőrje, borozva és ebédszünetet is tartva, közel 7 órányi rázkódás-robogás után ért célba.
A nemes örömébe ürömként vegyült a tény, hogy ugyanezt a távolságot korábban már biciklivel rövidebb idő alatt is legyűrte egy strapabíró sportember… Ráadásul a gőzhajtású modell üzemeltetéséhez egy fűtőre is szükség volt. A nyolc hektoliternyi vizet cipelő masina a zsűri véleménye szerint nem felelt meg az egyszerűség, könnyen kezelhetőség és olcsóság kritériumainak, ezért a gróf után néhány perccel befutó, benzines Panhard & Levassor, illetve egy Peugeot vezetőjét hírdették ki bajnoknak Franciaországban.

Kapcsolódó
Még több autó…