2024. július 27. (szombat) 10:09

MZ, Trabi és a többiek

trabant

Nem kell már sokat várni az agg mopedek, motorkerékpárok, gépkocsik és haszonjárművek tavaszi, kelet-németországi randevújára. Nem tréfa, hogy 2023. április 1-én a volt NDK tájaira csábít egy oldtimer találkozó. Emitt egy fürge, 80-as évekbeli MZ moci parkol, amott egy idősebb, sportos Wartburg Coupé. Csehszlovák, lengyel és szovjet verdákból sem lesz hiány a wismari bulin, ahol hagyományosan alkatrész börzét is szerveznek.

A „8. Wismarer Oldtimermarkt“ romantikus helyszíne Berlintől északnyugatra, mintegy 200 kilóméterre található: kőhajításnyira Lübecktől, a Keleti-tenger partján. A Mecklenburg-Előpomeránia tartományi shown a tavasz beköszöntével szép számmal csillognak, villognak Trabantok is. Történelmi visszapillantás! Jó három évtizede annak, hogy befejeződött a Trabik gyártása. Mint emlékezetes Németország újraegyesítését csupán pár hónappal élte túl a „Made in DDR” típus. Közel 3,1 millió példányt gyártottak az NDK népautójából. Napjainkban már csak elvétve találkozni Európában ilyen kiskocsikkal. Ám többek közt Berlinben, Drezdában, Prágában kiállítások féltve őrzött kincse. Sőt a Spree-nél bérbe is lehet venni e pöfögő oldtimert.

Anno, az 50-es évek második felében felbukkant kétütemű Trabant és Wartburg főleg a belföldi járműhiányt voltak hivatottak orvosolni. De a határon túl is komoly érdeklődés mutatkozott a keletnémet négykerekűek iránt. Az autó – szemben a motorkerékpárral – a szocializmus korszakában mindig is, picit luxus cikknek számított. Pláne, hogy nem csupán megbízható modellekből volt túl kevés, hanem alkatrészekből is. Nem volt ez másként Németország keleti felében sem! A vadonatúj Trabira, Wartburgra, Zsigára gyakran 10-15 évet várakozó „türelmes” polgárok a Balatonnál, netán a bolgár tengerparton randevúzva nyugati rokonaikkal, azért ki-kipróbálhatták a pazarabb modellek komfortját is.

Kapcsolódó
Még több autó…