2024. november 21. (csütörtök) 17:23

Kínai hitelből, kínai vasutak

A Budapestet délről elkerülő V0-t és a belvárost a ferihegyi repülőtérrel összekötő új vasútvonalat is kínaiak építenék, kínai hitelből és kínai technológiával – értesültünk. A reptéri vonat felváltva járna a Nyugatiba és a Rákosrendezőre tervezett mini-Dubaj városnegyedbe. A két beruházás összköltsége mindenképpen több százmilliárd forint lenne, tehát ennyi új kínai hitelt vehetünk fel.

A Szijjártó Péter által konkrétumok nélkül bejelentett, kínai hitelből megvalósuló vasúti fejlesztések valóban azt a két projektet takarják, melyekről először az IHO írt: a ferihegyi gyorsvasutat, illetve a tehervonatok számára a V0 vasúti körgyűrűt. Az évtizedek óta tervezett V0-ról 2022 február elején Vlagyimir Putyin és Orbán Viktor találkozóján még azt jelentették be, hogy azt az oroszok finanszíroznák – majd kitört a háború.
„A kormány teljesen lemondott az uniós forrásokról, a magyar államnak pedig semmi pénze, marad a kínai hitel” – magyarázta a projektekről részleteket ismerő kormányközeli forrás. A kettő közül a ferihegyi gyorsvasút projektje a problémásabb, ugyanis azt nem a MÁV nagyvasúti vonalába – tehát a meglévő vasúti hálózatba – kötnék be, hanem egy teljesen különálló vonal jönne létre. Ahogy az IHO.hu is írja, ez külön tarifát jelentene az utasok számára.
„Ez nem tömegközlekedés lenne, hanem elkülönített pályán egy luxusvonat” – mondta a forrásunk, hozzátéve, hogy a tervek szerint a gyorsvasút a budapesti reptérről felváltva járna a Nyugati pályaudvarra, illetve a Rákosrendezőn tervezett mini-Dubaj városnegyedbe. A kormány arról már korábban nyilvánosságra hozott terveket, hogy az emirátusokbeli ingatlanfejlesztőnek odaadott rákosrendezői negyedet gyorsvasúttal kötnék össze a repülőtérrel.
Hogy a repülőtéri gyorsvasút elkülönült pályán, nem pedig a rendes vasúti hálózaton jöjjön létre, az a forrás szerint a kínaiak feltétele: „Számukra ez azért fontos, mert technológiailag ez hozna nekik uniós referenciát”. Ez azt jelenti, hogy a kínaiak ennek a magyar gyorsvasútnak a segítségével akarnak majd további európai uniós infrastrukturális projekteket elnyerni, további piacokat szerezni.

A V0 egy olyan kelet-nyugati vasútvonal lenne, amely délről kerülné el Budapestet. A koncepció lényege, hogy a tehervonatok nagy része az új V0-s vonaton a városon kívül haladna, míg a személyvonatok használhatnák a ma is meglévő, városon keresztül vezető vasúti infrastruktúrát.

 

Még több ITTHON…