2024. szeptember 19. (csütörtök) 03:18

2023 meglepetés felfedezései

palánta
Egyedülálló égi jelenség

A Messier 4 néven bejegyzett fekete lyuk az emberi szem számára láthatatlan, ugyanis 6000 fényévnyire található. Tömege a 800-szorosa a Napnak, és több százezer csillagot foglal magában. Ezzel azonban még mindig az apróbb objektumok közé tartozik, más miatt válik igazán különlegessé. – írta a borsonline.hu.
A NASA bejelentése szerint a fekete lyuk felfedezéséhez a híres Hubble űrteleszkópot használták. A kutatás eredményéről Eduardo Vitral az Űrteleszkóp Tudományos Intézet munkatársa számolt be a Daily Starsnak:

Becsléseink szerint 100 millió fekete lyuk található a Tejútrendszerben, azonban a most felfedezett igazi ritkaságnak számít. Nem az a fajta kis szélhámos objektum, ami a galaxisunkban megbújik. Emellett pedig nem is tartozik a „szupermasszív” fekete lyukak közé, amelyek a galaxisok középpontjában helyezkednek el, és a tömegük milliószor nagyobb, mint a Napé. – közölte Eduardo Vitral az Űrteleszkóp Tudományos Intézet munkatársa.

Eduardo Vitral elárulta, hogy értetlenül állnak a kutatók a Messier 4 előtt, ugyanis általában a fekete lyukak erős gravitációs erővel rendelkeznek, amelyből még a fény sem tud kiszabadulni. Azonban ennél az objektumnál mozognak a csillagok a halmaz közepén a mag körül, mint „a királynő körül keringő méhek egy kaptárban”. Ezért a NASA továbbra is megfigyeli az új fekete lyukat, hogy több információt tudjanak meg a működéséről.

Az űrkutató vállalat a Twitter-oldalán még egy videót is posztolt a fekete lyukról: https://x.com/NASA/status/1661737868262506506?s=20

A növények is képesek sikoltozni?

A legújabb kutatások szerint veszélyhelyzetben a növények is hangokat bocsátanak ki, bár ezt az emberi fül képtelen érzékelni.
Egyes állatok, mint például a denevérek, rágcsálók, rovarok, sőt, akár más növények is képesek érzékelni ezeket a segélykiáltásokat és fontos információkat vonnak le belőlük – írja a 24.hu. A portál az IFLScience legújabb tanulmányára hivatkozva arról számol be, hogy a növények képesek az emberek számára nem hallható ultrahangok kibocsátására, ha stresszes állapotba kerülnek.

A kutatás során számos különböző fajt szárítottak ki, illetve fertőztek és sebesítettek meg, miközben speciális mikrofonokkal figyelték reakciójukat. A kísérleteknél bebizonyosodott, hogy a növények 40-80 kilohertz frekvenciájú hangokat bocsátanak ki a negatív hatások következtében. Egyes fajok arra is képesek voltak, hogy különböző veszélyhelyzetre különböző hangokkal reagáljanak.

Fényárban úszó titkos alagút

Egy ősi maja piramisban meghökkentő felfedezést tettek a tudósok, amiről a brit Express számolt be. A szakértőkből álló kis csapat igazi relikviákat talált, amelyekkel korábban még sosem találkoztak sem Mexikóban, sem másutt.

A helyszín mezoamerika legnagyobb kereskedelmi központja lehetett korábban. Az itt épült Teotihuacanban titkos alagutat találtak. Az alagúthoz kapcsolódó mellékfolyósóban bukkant rá egy robot a furcsa tárgyakra, melyeket aranygömböknek neveket el. Sárgás, fémesnek, tűnő gömbök voltak a járatban mindenhol. A gömbökről később megállapították, hogy a belsejük agyag, csak aranyfóliába csomagolták be őket.

A helyiségben a falak is aranyfóliával voltak borítva, melyek fény hatására világítottak. A kutatók szerint a szobában lévő tárgyak valószínűleg az égboltot, a csillagokat és a bolygókat utánozták, és a helyiség egyfajta megfigyelőállomás lehetett korábban.

India elérte a Hold sötét oldalát

Míg a nyugati milliárdosok azzal voltak elfoglalva, hogy rakétákat küldjenek az űrbe, hogy azok lezuhanjanak és leégjenek, az indiai tudósok csendben olyasmit tettek, amit korábban senki sem ért el. A Chandrayaan-3 holdraszállójuk volt az első küldetés, amely elérte a Hold déli sarkát – egy feltáratlan régiót, ahol a feltételezések szerint fagyott víztározók vannak.

2023 júliusa rendkívül mozgalmas hónap volt az űrhajósok számára. Az Euclid műhold fellövésével indult, amelyet a sötét anyag és a sötét energia példátlan részletességgel való feltárására terveztek. Alig két héttel később Kína sikeresen elindította a világ első metánüzemű rakétáját (Zhuque-2), amely egy potenciálisan környezetbarátabb űrutazási módot mutatott be, ismét jelentősen alacsonyabb költségek mellett.

Még több tudomány…