Éppen 36 esztendő telt el azóta, hogy a nemzetközi sajtó a „German aviator” kalandos kirándulásáról cikkezett. Egy 19 éves srác a Färöer-szigetek és Helsinki érintésével a szovjet főváros szívében, a Moszkva-hídnál landolt Cessna típusú repülőgépével. A hidegháború fagyos humora nem nevetette meg a Kreml elvtársait!
Tizennégy esztendeje új látványossággal gazdagodott a berlin-kreuzbergi Német Technikai Múzeum. A Spree-metropolisz nyugati felében „a falomlás 20. évfordulója kapcsán” állították ki azt a Cessna 172-es sportgépet, mellyel 1987 késő tavaszán az NSZK-ból a Szovjetunióba {CCCP} repült Mathias Rust. A 19 éves vagány legény landolása a Kremlnél világszenzációt jelentett akkoriban…
„A fiúnk Mihail Gorbacsovval akart beszélni” – idézte az ifjú pilóta szüleit ’87 nyarán a hamburgi Stern magazin címlapja, választ keresve arra, hogy miért repült Mathias Moszkvába? Az egymotoros kisgép Nyugat-Németországból startolt. Majd skandináviai pihenőt követően Helsinkiben emelkedett ismét magasba. A megadott stockholmi célállomás helyett azonban 1987. május 28-án este – a „szovjet határőrök napján” – a Vörös térnél landolt a légcsavaros repcsi. Noha az NSZK-ból érkezett hívatlan vendég néhány tiszteletkört is tett a Kreml felett, a moszkvai rendőrök kevéssé értékelték a 19 esztendős fiú teljesítményét, aki 800 kilométert suhant zavartalanul a Szovjetunió szigorúan örzött légterében. A pilóta jogsiját Rust ’86 augusztusában szerezte meg Hamburgban! Kevés tapasztalat – bátor tett!
A 48 hónapnyi munkatáborra ítélt, idő előtt szabadon bocsájtott „German aviator” később is összeütközésbe került a törvénnyel! De a 160 lóerős Cessna-gépe sorsa sem volt kevésbé hánytatott. A 200-220 km/órás tempóra tervezett, legendás sportrepülő az elmúlt évtizedekben több tulajdonos váltáson esett át. Végül Japánban bukkantak rá. Ott vásárolta meg a berlini Technikmuseum. A hidegháború végnapjait idéző, történelmivé lett légijármű mágnesként vonza a Spree-metropoliszba látogató bel- és külhoni turistákat.