2024. június 17. (hétfő) 21:40

1989: nosztalgia négykeréken

Emlékeznek még arra, hogy a Kádár-korszak végén milyen típusok voltak a menők? Szűk két hónappal a berlini fal leomlása előtt tartották Frankfurtban az utolsó közös személyautó és haszonjármű showt. Az IAA 1989 egyik meglepetése volt az Opel Calibra. Jó harmincöt esztendeje Frankfurtban mutatkozott be a BMW 850i modell is. A 12 hengeres bajor luxus kupé ma sem tűnik unalmas verdának. A kétajtós, 250 km/órás vágtázásra tervezett délnémet sportkocsinál jutányosabb „tömegközlekedési eszköz” volt az 1989 szeptemberében debütált (Vectra rokon) Calibra. Párszor én is vezettem ezt a nyúlánk típust, de engem a rivális, V6-os VW Corrado temperamentuma nyűgözött le jobban. Wolfsburgban 1990 küszöbén már sorozatgyártásra érett a VW Golf 1,4 literes, 60 lovas környezetkímélő változata is. A katalizátoros modellek térnyerése a 20. század végének egyik pozitív – autós – jelensége volt. Kár, hogy a komoly károsanyag kibocsátású, használt, nyugati négykerekűek gyakorta éppen Magyarországon landoltak a „vasfüggöny” leomlása előtt és főleg azután. A Golf harmadik nemzedékére még ’92-ig kellett várniuk a vásárlóknak.

Ugyancsak újdonság volt a Majna-partján a 328-as szériát váltó Ferrari 348-as. Naná, hogy az olasz standon a tűzpiros szín dominált már anno is. A lomhább suhanásról álmodozó polgárokat csábította a Mazda MX5 roadster. A kabrió és kupé változatban – frissítve, 2024-ben Fiat emblémával is árusított – japán járgány a fiatalabb korosztály kedvence lett a 90-es években. Szintén a nyugatnémet metropolisz sztárja volt ’89 szeptemberében az Audi 80/90 új nemzedéke. A youngtimer korba lépett modellek ma sem tüntek el Európa útjairól! A Ford a Fiesta révén a nőket is meghódította. A leporolt, tágasabb, drágább Scorpio pedig a Mercedes és a BMW vevők között vadászott Frankfurtban – nem sok sikerrel.

Kapcsolódó
Még több autó…